Rozpoczynanie przygody z własnym przedsiębiorstwem nie jest łatwe i może napawać wieloma obawami. Wielu początkujących przedsiębiorców w branży e-commerce zastanawia się czy opłaca się prowadzić sklep internetowy. Przecież internet to nieskończenie duża liczba mniejszych i większych sklepów internetowych. Skąd zatem powszechne przekonanie, że taki interes może się opłacać? Konkurencja jest przecież spora. Na czym zatem polega sekret tych sklepów, które odniosły sukces w wirtualnym świecie?
Przede wszystkim należy pamiętać o jednej z najważniejszych zasad współczesnej ekonomii: reklama dźwignią handlu. Jeśli zatem wirtualny sklep ma być popularny i przynosić zyski, musi być dobrze rozpromowany i popularny. Dobrze, jak jest przy okazji na niego moda. Właściwa promocja przedsięwzięcia internetowego to absolutna podstawa jego sukcesu. Trzeba jednak pamiętać,że nawet najlepsza akcja promocyjna nie zagwarantuje sukcesu całego przedsięwzięcia. Oto kilka porad, które mogą mieć duże znaczenie dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z e-handlem.
Przede wszystkim należy odnaleźć niszę w branży, w ramach której ma działać e-sklep. Jak to zrobić? Trzeba zacząć od zbadania rynku – jakie sklepy są już dostępne, jakie odnoszą sukces, a czego brakuje, na co jest zapotrzebowanie. Czy brakuje jakiegoś asortymentu, lub na jakiś jest szczególne zapotrzebowanie. Pozwoli to ocenić, czy zaplanowane przedsięwzięcie odniesie sukces czy nie. Jeśli planuje się otworzyć butik z damską lub męską odzieżą, warto zróżnicować ofertę. Znaczy to przede wszystkim, iż warto wybrać sobie za grupę docelową na przykład tylko osoby wysokie lub osoby w podeszłym wieku. Metoda badania rynku jest na tyle uniwersalna i wskazana, że powinno się to badanie przeprowadzać raz na jakiś czas, by uaktualnić asortyment, wprowadzić coś nowego lub wycofać się z czegoś, co nie przynosi spodziewanych efektów. Aktualizacja wiedzy z zakresu bieżących potrzeb klientów jest wręcz koniecznością, jeśli oczywiście chce się utrzymać i rozwijać swój e-biznes. A zatem należy aktualizować ofertę wirtualnego sklepu i mieć w niej takie usługi czy towary, których nie ma konkurencja.
Kolejnym istotnym elementem jest rozpoznawalność sklepu. Jego marka musi być silna, a jej wypracowanie nie jest łatwe i szybkie. Wymaga bowiem zyskania zaufania klientów. Warto też zainwestować w pozycjonowanie stronę sklepu. Jest to istotne, ponieważ klienci często wpisują różne frazy, wyrazy do wyszukiwarki i klikają w linki, które pojawiają się jako pierwsze. Pozostałe nie liczą się, za wyjątkiem sytuacji, w której klient szuka konkretnego sklepu. Warto także zainwestować w reklamę w social mediach. Tu za darmo można utworzyć fanpage’a czy po prostu stronę e-sklepu. Często wirtualne sklepy ogłaszają konkursy lub promocje na swych stronach. Polubienie, udostępnienie profilu przynosi jakieś profity użytkownikowi, ale przede wszystkim sklepowi, który trafia do większej liczby potencjalnych klientów. To prosty sposób na zrobienie reklamy niewielkim kosztem. Można także prowadzić bloga, choć nie w każdej branży się może to rozwiązanie sprawdzić.