Wirtualny świat rozwija się coraz szybciej. Jego dostępność i powszechność jest coraz większa. Gry online, media społecznościowe, serwisy informacyjne odnotowują dziennie miliony odwiedzających. W porównaniu z tradycyjnymi bibliotekami, klubami, a nawet placami zabaw wypadają na prawdę imponująco. W okresie przecen zimowych i letnich, ale i poza tymi wydarzeniami, bardzo chętnie odwiedzane są wirtualne sklepy oraz serwisy aukcyjne. Kupowanie w sieci jest coraz popularniejsze i powszechniejsze. Ponad 90% Polaków ma już za sobą pierwsze doświadczenia ze sprzedażą lub kupnem w sieci. Dlaczego e-kupowanie jest coraz popularniejsze i czy warto tak robić zakupy? Co wybrać: kupowanie w sklepie internetowym czy stacjonarnym?
E-zakupy, jak wszystko, mają swoich zwolenników i przeciwników. Grupa zwolenników rośnie każdego dnia. Co ich przekonuje i motywuje do robienia zakupów przez internet? Przede wszystkim ceny towarów. Te w sklepie internetowych zazwyczaj są niższe. Sklepy internetowe oszczędzają na wielu rzeczach, w tym m.in. na sprzedawcach, powierzchniach handlowych (np. w galeriach), które wcale nie są tanie. To także wygoda i bezpieczeństwo przechowywania produktów w ich oryginalnych opakowaniach. Ciuchy nie muszą być wywieszane na wieszakach czy wystawiane w witrynach sklepowych. Sklep internetowy jest dostępny 24 godziny na dobę, co daje możliwość klientom odwiedzania go o dowolnej, wygodnej dla nich porze. A to drugi, niewątpliwie wielki plus e-zakupów. Bez względu na to czy jest niedziela, czy święto państwowe, sklepy internetowe są „otwarte”. Oczywiście nie dosłownie. W przypadku transakcji, klient obsługiwany jest przeważnie przez system komputerowy, jednak w żaden sposób nie zwalnia to czasu transakcji czy nie komplikuje go.
Trzecim wielkim plusem jest fakt, że wirtualne sklepy obowiązują te same przepisy prawa co sklepy stacjonarne. Jest to istotne w kwestii zwrotu towaru. W związku z tym, w przypadku gdy okaże się, że dany towar nie odpowiada wymaganiom klienta, może ją zwrócić w określonym czasie i na określonych warunkach.
Czwartym faktem świadczącym o pozytywnym odbiorze e-sklepu jest to, że mają w swoich ofertach towary, których nie ma lub nigdy nie było w sklepie stacjonarnym. Kłopoty ze znalezieniem odpowiedniego przedmiotu dotykają przede wszystkim mieszkańców mniejszych miejscowości, gdzie liczba sklepów jest ograniczona, a ich asortyment skromny. Choć i mieszkańcy dużych miast potrafią spędzić kilka godzin na odnalezieniu poszukiwanej rzeczy.
Zwolennicy zakupów tradycyjnych przekonują, że kwestia ceny towaru jest złudna, gdyż trzeba często doliczyć koszt przesyłki. Wówczas cena jest bardzo zbliżona. Do tego nie można obejrzeć towaru, przymierzyć, zastanowić się czy dobrze leży, pomacać. Jeśli się coś kupuje przez internet, to zwrot zazwyczaj leży po stronie kupującego, więc dodatkowo się za niego płaci.
Innym argumentem za sklepem stacjonarnym jest czas. Fakt, że kupiony przedmiot ma się od razu, a na zakup internetowy trzeba czekać. Często zdarza się także, że przesyłka zaginie lub przyjdzie do kupującego uszkodzona. No i trzeba wówczas wszcząć procedurę reklamacji lub zwrotu. Co znów trwa i kosztuje.
Zakupy internetowe mają swoje plusy i minusy, podobnie jak zakupy w sklepach stacjonarnych. Faktem jednak jest to, że coraz więcej ludzi korzysta z usług e-sklepów, które świadczą coraz szersze i pełniejsze usługi względem swoich klientów. Warto więc się dobrze zastanowić przy robieniu zakupów.