Liczba sklepów internetowych jest coraz większa, a same przedsiębiorstwa działają w coraz większej liczbie branż. Czy to oznacza, że sklepy stacjonarne znikną? Czy można już snuć plany o przyszłości e-sklepów? Czy w niedalekiej przyszłości wirtualne kupowanie wyprze możliwość udania się do sklepu stacjonarnego?
Niektórzy nie wyobrażają sobie sobotniego popołudnia bez wizyty w galerii handlowej czy supermarkecie. Taka konsumpcja czasu jest w Polsce niezwykle popularna. Faktem jest, że managerowie sklepów typu galeriach handlowych szybko wyczuli tą tendencję klientów i rozpoczął się wyścig na najlepsze eventy, imprezy czy promocje. Coraz więcej sklepów wielkopowierzchniowych ma także powierzchnie wynajmowane drobnym przedsiębiorcom, jakim jak kawiarenki, ciastkarnie, kioski, punkty manicure. Oznacza to, że klient wchodząc do takiego sklepu może załatwić wiele spraw, które zajmą mu dużo czasu, a resztę czasu spędzi na przyjemnościach. W galeriach handlowy zdarzają się przypadki, w których swoje stoiska mają urzędy miasta czy urzędy pocztowe. W Olsztynie, w jednej z galerii, dostawca prądu oraz urząd miasta zdecydowali się na otworzenie takie stoiska. Kolejka przy nich nie maleje i wciąż jest całkiem spora.
A co mogą swoim klientom zaoferować e-sklepy? W jaki sposób zachęcić klientów do odwiedzania i zakupów na stronie sklepu? Najważniejszym czynnikiem są ceny. To one odgrywają decydującą rolę przy wyborze „miejsca” zakupu. I to wydaje się najbardziej przemawiać do rzeszy klientów. Jak pokazują dane statystyczne, coraz więcej sklepów decyduje się na sprzedaż on-line, w tym hiper- i supermarkety. Już można kupić produkty spożywcze i zamówić dostawę ich do domu. Dane pokazują także, że co czwarty sklep internetowy zwiększył liczbę obsługiwanych zamówień. A dla przedsiębiorcy najważniejszym argumentem są niskie koszty prowadzenia takiego sklepu, choć i to może być złudne przekonanie.
Jaka się więc rysuje przyszłość e-sklepów? Jak pokazują niezależne prognozy, handel w sieci będzie się rozwijał bardzo dynamicznie. Już ponad 97% Polaków skorzystało już z zakupów w e-sklepie. Rynek internetowy osiągnął w poprzednim roku obroty w wysokości ponad miliarda złotych. To stanowi blisko 5% wartości całego rynku sprzedaży detalicznej. Największy obrót jest w kategoriach odzież, dom i ogród, muzyka oraz książki. Dużą popularnością w sieci cieszy się także elektronika i komputery.
Dla klientów ważna jest przede wszystkim cena i dostępność towaru. Liczy się także atrakcyjność oferty. Mając na uwadze niższe koszty prowadzenia działalności e-sklepu, koszty towarów mogą i są dużo atrakcyjniejsze niż w tradycyjnym sklepie. To oczywiście przyciąga klientów. Ważne jest także to, że klient może porównać oferty o każdej porze dnia i nocy, kiedy tylko ma czas, ochotę czy potrzebę. Do tego o wiele łatwiej jest zatrzymać klienta różnymi programami lojalnościowymi. Ważną rolę odgrywają tu media społecznościowe, które wykorzystywane są do e-marketingu. To pozwala także na lepsze wykorzystanie potencjału internetu.